2. Vinden

Hier komt de introductievideo.

In het LeadStart Programma wordt het zelfontwikkelde VVV-Model gebruikt. Deze 3 V’s staan voor Vinden, Vertrouwen en Verkopen. Dit zijn de 3 fases in het aankoopproces, die belangrijk zijn bij het verkopen van een duur of  complex product. Dit soort producten hebben vaak een verkoopwaarde van meer dan € 500,- of hebben een lidmaatschap verdienmodel, zoals Netflix en Spotify.

De 3 V’s van het VVV-Model kun je zien als 3 lagen zand die over elkaar heen liggen in een trechter. Bovenin laat je een gerichte groep mensen kennismaken, creëer je vertrouwen en wil je dat een aantal je product uiteindelijk koopt. Iedere fase in dit model heeft een aantal eigen acties. En iedere fase heeft een overlap met de andere fases. De benadering is in ieder van de 3 stappen anders, omdat ieder individu in een andere stap in het aankoopproces zit.

De eerste V van het VVV-Model is dus Vinden. In de eerste fase van het aankoopproces gaan we samen werken aan de zichtbaarheid van je bedrijf. Mensen moeten van je bestaan afweten voordat ze überhaupt iets bij je kunnen kopen. Er moet bekendheid komen van het bedrijf en van het product (awareness).

De Vinden fase

In de Vinden fase is zichtbaarheid belangrijk. Daarnaast is het van belangrijk om de gerichte doelgroep bewust te laten worden van een specifiek probleem (waarvan jouw aanbod de oplossing is). Vaak weten mensen niet eens dat ze een probleem hebben, totdat ze ervan bewust worden. In de eerste fase van het VVV-Model benaderen we de zogenaamde Suspects en Prospects. In het LeadStart Programma zijn suspects de mensen in je ideale doelgroep waarmee je nog geen eerder contact hebt gehad. De prospects zijn mensen die jou één keer of vaker gezien hebben. Prospects zijn bijvoorbeeld op je website geweest.

Er zijn in totaal 5 groepen:

  • suspects (Vinden)
  • prospects (Vinden)
  • leads (Vertrouwen)
  • klanten (Vertrouwen en Verkopen)
  • fans (Vertrouwen en Verkopen)

Om bij de suspects in beeld te komen dien je eerst een profiel te maken van wie jouw ideale suspects zijn:

  • man of vrouw
  • leeftijd
  • interesses in bepaalde merken
  • geografie, waar wonen ze?
  • vakgebied
  • gedachtegang, bijvoorbeeld duurzaamheid belangrijk?

Hoe beter je profiel is, hoe beter je product aansluit op de vraag en hoe meer mensen je product willen kopen. Daarnaast is adverteren in bijvoorbeeld Facebook goedkoper als je de campagne richt op een specifieke doelgroep i.p.v. op iedereen.

Kies een identiteit

Een succesvol bedrijf heeft een identiteit die past bij het profiel van de Suspects:

  • op wie richt je jouw bedrijf?
  • op jong of oud of beide?
  • verkoop je goedkope of dure spullen?
  • ben je een lokaal bedrijf, heb je genoeg aan klanten uit de buurt?
  • ben je veel met duurzaamheid bezig?
  • hoe ziet je bedrijf er uit? Groen, blauw, paars, lekker, vies, fris…

Een voorbeeld: Mensen die een elektrische auto rijden of zonnepanelen op het huis hebben, zijn over het algemeen meer bezig met duurzaamheid dan de gemiddelde persoon. Ben je een bedrijf dat duurzame producten verkoopt of zich duurzaam profileert, dan is de kans groot dat je in de smaak valt van deze groep mensen.

Bepaal je doelen

Doelen geven je energie en wilskracht om iets voor elkaar te krijgen. Het geeft een ontzettende kick als je iets moois hebt gemaakt en wat ook nog werkt.

Probeer snel resultaat te boeken

Vaak zie je dat ondernemers eerst hun product helemaal afbouwen en hier soms maanden over doen. Om er vervolgens achter te komen dat er geen vraag naar is. Je hebt maanden geen resultaten en het resultaat van je omzet is nul. Om snel resultaat te zien kun je jouw missie opdelen in meerdere subdoelen. En iedere keer als je een subdoel behaald heb je een momentje om te vieren met je vrienden. Zelf vind ik ook dat er een waarheid zit in de uitspraak dat ‘de reis mooier is dan de bestemming’. Ik geniet iedere dag van de dingen die ik doe die helpen om mijn eindbestemming te bereiken. Als je geen plezier in de reis beleefd dan trek je volgens mij altijd aan het kortste eind.

Leer waar je gelukkig van wordt, gebruik de ‘kracht van het universum’

Door te leren wat je gelukkig en ongelukkig maakt kun je een gelukkig persoon worden. En het mooie is dat een gelukkige ondernemer vaak zorgt voor een gelukkiger bedrijf. En medewerkers die gelukkig zijn. En dat leidt tot mooie producten, meer blije klanten en meer winst. Ik ben sterk overtuigd van de ‘kracht van het universum’. In het boek ‘The Secret’ wordt hier uitgebreid over verteld, maar het komt er op neer dat je dezelfde energie terug krijgt die je ergens heen stuurt. Een simpel voorbeeld; als jij iemand een klap verkoopt dan is de kans best groot dat je een klap terug krijgt. Als jij aardig bent voor iemand, dan krijg je geen klap terug maar krijg je een aardig persoon  terug. Dit werkt ook in business. Als je achterover hangt en hoopt op klanten dan hangen je klanten ook achterover en komen ze niet bij jou. Als jij een actieve houding hebt en energie steekt om mensen in je bedrijf te krijgen, dan hebben je klanten ook een actievere houding en komen ze naar je bedrijf.

Het welbekende SMART-model

Om doelen te stellen wordt vaak het SMART-model gebruikt. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Specifiek betekent dat je het concreet maakt. Niet ik wil meer verdienen of een betere ondernemer worden, maar ‘Ik wil dit jaar 100.000 euro omzet draaien en iedere week minimaal 1 uur besteden aan persoonlijke ontwikkeling door een boek te lezen’. Door getallen te noemen wordt je doelstelling automatisch meetbaar. Acceptabel en realistisch gaat met name over je omgeving. Je zorgt dat je doelen geen (negatieve) gevolgen hebben voor je directe omgeving, maar ook voor jezelf. Is je doelstelling wel dermate haalbaar dat het geen negatieve invloed heeft op je gezondheid? Door een tijdsbestek op te nemen in je doelstelling zorg je voor een deadline. Over het algemeen zorgt dit ervoor dat je met meer discipline aan de taken werkt die nodig zijn om je doel te halen.

Doelen maken kun je op verschillende niveaus doen:

  • dag
  • week
  • maand
  • kwartaal
  • half jaar
  • jaar
  • 5 jaar
  • 10 jaar

Bepaal doelen die je comfortzone verbreden

Er zijn geen concrete tijdsbestekken, maar dit zijn over het algemeen de richtlijnen. Ik zelf werk vaak met weekdoelen. Sommige dingen hebben nu eenmaal tijd nodig en daardoor kan het onrealistisch zijn om grote taken in 1 dag te doen. Je kunt ook beter voor kwaliteit gaan en er iets langer over doen dan iets snel afrafelen en er uiteindelijk geen resultaat mee te krijgen. Om jezelf als ondernemer te ontwikkelen en het ondernemen uitdagend te houden kun je doelen stellen die net buiten je comfortzone gaan. Stilstand is achteruit gang en als je constant binnen je comfortzone wordt je blind voor de dingen die beter kunnen in je bedrijf. Als je wilt groeien dan ontstaat er hierdoor een beperking en ontstaat er geen groei.

Het belang van dingen gedaan krijgen

Als je doelen stelt dan is het belangrijk om de taken af te ronden. Eerst een taak afronden en daarna met de volgende taak bezig gaan. Hiermee voorkom je dat er losse eindjes ontstaan. Ook voorkom je dat processen die later volgen hinder hebben van de eerdere taken die niet afgerond zijn. Een lijst met taken kun je zien als een ketting. Als ergens een zwakke schakel zit dan knapt de ketting op termijn en werkt de hele fiets niet meer. Door doelen te stellen en de taken stuk voor stuk van hoge kwaliteit af te ronden kom je in wat ik noem een Groei Mindset. Daarover meer in de volgende module. Ga nu eerst aan de slag met de opdrachten die horen bij deze module en start daarna met de module Groei Mindset.

Groei Mindset

Een groei mindset gaat er van uit dat je jouw kennis kunt ontwikkelen. Dat je niet gebonden bent aan wat je op dit moment weet en kunt. Iedereen is in staat om met de juiste begeleiding en overtuiging zijn capaciteiten te vergroten en zijn of haar doelen te bereiken.

Iedere keuze die je maakt bepaald de koers van je leven.

Iedere keuze die je maakt bepaald de koers van je leven. Bij iedere keuze die je maakt horen meestal een aantal taken. In je leven bepaal je voor meer dan 75% welke keuzes je maakt en dus welke taken je moet doen. Je kiest wat je leuk vind, waar je goed in bent, met wie je om gaat, waar je werkt, of je wel of niet gezond leeft, etc. Die andere 25% wordt bepaald door geluk of pech, zoals een ongeluk of een ziekte.

Bewustzijn en groei mindset vergroot de kwaliteit van je leven

Door hier goed bewust van te worden en de keuzes te maken die volgens jou het beste zijn, kom je in een groei mindset. Groei in de kwaliteit van je leven. Volledige grip op die 75% van je leven waar je wél invloed op hebt. Groei in plezier, voldoening, gezondheid, vrijheid, geld, relaties en werk. Iemand die een groei mindset heeft neemt zelf de verantwoordelijk voor alles wat er gebeurd en bepaald dus zelf de koers van zijn leven. Zonder dit af te laten hangen van anderen in zijn directe omgeving.

Onderbuik gevoel en cijfers

Keuzes kun je maken op onderbuikgevoel en op een rationele manier. Bij de eerste manier ga je op je gevoel af en luister je vaak naar wat het stemmetje in je hoofd zegt. Persoonlijk heeft mijn onderbuikgevoel me nog nooit in de steek gelaten, maar ik ken ook genoeg ondernemers die hierdoor failliet zijn gegaan. Je kunt ook keuzes maken met een rationele manier van besluiten. Je kijkt meer naar feiten en cijfers en bepaald hiermee of je naar links of rechts gaat. Of het een ja of een nee wordt.

Discipline en 100% zelf verantwoordelijk

Een kernwoord dat hoort bij een groei mindset is discipline. Doordat je zelf 100% verantwoordelijk wordt, kan dit een flinke impact hebben op je huidige discipline en om in de juiste mindset te komen moet je hierin dus sterker worden in doorzetten en volhouden.

“Godver, Facebook laat mijn advertentie te weinig zien waardoor ik geen clicks krijg” of

“Godver, ik heb mijn advertentie niet goed genoeg gemaakt waardoor ik geen clicks krijg”

De transformatie van weinig discipline naar veel discipline geeft een enorme kick. Je krijgt veel meer dingen gedaan dan je ooit voor ogen zou kunnen hebben en je hebt iedere dag een voldaan gevoel.

Als je met veel inzet werkt aan een bedrijf van hoge kwaliteit dan zal je merken dat je producten extreem goed worden, je klanten erg blij worden en je portemonnee veel beter gevuld is.

Het verband tussen tijd en geld verbreken

Ondernemers die in een groei mindset zitten durven meer verantwoordelijkheid te geven aan andere mensen. Vaak zie je dat een bedrijf gebonden is aan de beschikbare tijd van de ondernemer. Echter als je mensen, machines of technologie voor je hebt werken dan kun je pas echt een doorbraak maken in de groei van je bedrijf.

Je bent in staat om een passief inkomen te genereren waarbij het verband tussen tijd en geld verbroken wordt. Ondernemers die ver gevorderd zijn in het stadium van groei ervaren over het algemeen meer vrijheid terwijl ze toch goed verdienen. Ze hebben vaak een adviserende rol aan het management van hun eigen bedrijf. Het zijn echte eigenaren geworden met managers of een ondernemer onder zich.

Uitbesteden en vertrouwen krijgen

Het voelt ontzettend fijn om zaken te kunnen uitbesteden aan anderen om zelf met dingen bezig te zijn die je echt gelukkig maken. En een groep mensen om je heen te hebben waarop je 100% kunt vertrouwen. Hierbij kun je denken aan dingen binnen je bedrijf maar het kan ook in een privé gelegenheid zijn. Het brengt je in staat om zelf te kiezen welke dingen je wilt doen i.p.v. dat het voor je gekozen wordt.

Een groei mindset heeft alles te maken met structuur en planning. Door duidelijke structuren en patronen aan te brengen in je bedrijf weten medewerkers beter wat ze moeten doen en welk resultaat verwacht wordt. Ik maak zelf regelmatig gebruik van de website https://www.fiverr.com/.

Club Forums LeadStart Programma 2. Vinden

  • Dit forum is leeg.
    • Forum
    • Onderwerpen
    • Berichten
    • Laatste bericht
    • Identiteit bepalen
      Door te kiezen wie je bent wordt je gekozen door mensen die jouw zoeken.
    • 0
    • 0
    • Geen onderwerpen

    • Meer bezoekers krijgen
      Door meer bezoekers te krijgen zien meer mensen je bedrijf en is de kans op een aanvraag groter.
    • 0
    • 0
    • Geen onderwerpen

    • Structuur en Planning
      Door structuur en planning aan te brengen in je marketing werk je aan structurele groei.
    • 0
    • 0
    • Geen onderwerpen

    • Copywriting
      Copywriting omvat alle teksten die je gebruikt voor marketing doeleinden.
    • 0
    • 0
    • Geen onderwerpen

    • Content strategie
      Met een content strategie gebruik je waardevolle inhoud om in beeld te komen en te blijven bij je doelgroep. En daarnaast om vertrouwen te wekken en een beetje bekendheid met je producten te krijgen.
    • 0
    • 0
    • Geen onderwerpen