3. Vertrouwen

Hier komt de video.

De tweede V van het VVV-Model gaat over Vertrouwen. Door vertrouwen en intimiteit te creëren zijn leads sneller geneigd om klant te worden. Suspects en prospects zitten in het begin van de verkoopfunnel en hebben nog niet de intentie om een product of dienst te kopen.

De prospects zijn inmiddels bekend met je naam en nu wordt het tijd om vertrouwen te krijgen. In de Vertrouwen-fase gaan we werken aan conversie verhogende elementen:

  1. een introductievideo
  2. klantervaringen op video
  3. design verbetering
  4. onderzoek waarom mensen voor jou moeten kiezen
  5. retargeting met Facebook Ads en Instagram Ads
  6. sociale community’s

Opdrachten

Hierbij de opdrachten die horen bij de module ‘Vertrouwen’:

1. Maak een introductievideo over je aanbod

In deze opdracht ga je een introductievideo maken over jezelf en over je aanbod. Deze video kan zo’n 30 seconden tot 25 minuten duren en deze video wordt geplaatst op homepagina van je website en op de landingspagina van je product.

De boodschap van je video moet ten minste de volgende elementen bevatten:

  • een groet
  • je naam
  • de pijn en het probleem van je doelgroep
  • je oplossing, het aanbod
  • de werkwijze
  • de converter (koop actie)

Je kunt je introductievideo op verschillende manieren opnemen:

  • maak een leuk decor van je werkomgeving en vertel je verhaal
  • laat je verhaal zien middels een whiteboard met kleurtjes en magneetjes
  • neem je scherm en je camera tegelijk op met een programma als Screenflow
  • gebruik een mobiele telefoon als camera of gebruik een professionele camera. Je kunt voor weinig geld een tripod kopen waarop je jouw telefoon kunt plaatsen. Probeer iets onder de kin-hoogte te filmen zodat je goed in beeld komt. Het beeld ongeveer op navelhoogte als je staat.
  • vertel een spontaan verhaal en als je foutjes maakt in je tekst dan kun je deze tekst opnieuw inspreken en later de foute versie er tussen uit knippen.

Je kunt je introductievideo op de volgende manieren monteren:

  • plaats het videomateriaal op je computer via de software die bij je telefoon hoort of plaats het geheugenkaartje van je videocamera in je computer. Je kunt ook de bijbehorende kabel van je videocamera gebruiken.
  • de videobeelden kun je monteren met een programma als Windows Moviemaker, Adobe Premiere, iMovie.
  • knip de foute stukjes eruit en plaats een korte beeld overgang op de knipjes, zodat het een vloeiend geheel wordt.
  • exporteer de video naar een .mp4 bestand. Alle video programma’s hebben een export functie. Bewaar tevens de originele bestanden voor als je aanpassingen wilt doen.
  • upload het .mp4 bestand naar een video platform zoals Youtube of Vimeo en gebruik de embed code op je website (hint: bij Vimeo kun je video’s alleen beschikbaar maken op bepaalde urls van bijvoorbeeld je landingspagina).

2. Gebruik klantervaringen op video

Een sterke methode om de conversie van je aanbod te verbeteren is om klantervaringen op te nemen op video. Op de volgende manier kun je een video maken:

  • werk in stapjes; maak iedere week 2 a 3 klantervaringen op video.
  • benader een aantal van je enthousiaste klanten met de vraag of ze een klantervaring op video willen maken.
  • de klantervaring mag tussen de 1 en 3 minuten zijn.
  • laat de persoon zich voorstellen en een stukje vertellen over zijn of haar bedrijf.
  • stel ten minste de volgende vragen:
    • hoe is je ervaring met product x?
    • wat zijn je resultaten tot dusver met product x?
  • zorg dat je klant de vraag verwerkt in de antwoorden
  • knip de gestelde vragen er tussen uit en plak de antwoorden aan elkaar
  • plaats korte overgangen op de knipjes zodat het verhaal een geheel wordt.
  • upload de klantervaringen naar Youtube of Vimeo en embed ze op de homepagina en landingspagina van je aanbod.

3. Designverbetering van je website en landingspagina’s

Een design hoeft niet supermooi te zijn maar moet wel supergoed zijn. Met een supergoed design overtuig je prospects om leads te worden en overtuig je leads om klanten te worden. Een eenvoudig design is een krachtig design. Hoe minder afleiding, hoe meer focus op de juiste actie van de pagina. Een supergoed design bevat de volgende elementen:

  • 1 hoofdkleur, 1 steunkleur en 2 a 3 zwart-wit tinten. Gebruik http://www.colourlovers.com/ voor een mooi kleurpalet dat past bij je bedrijf.
  • 1 afwijkende kleur voor de meest belangrijke elementen zoals knoppen, zoekfunctie
  • maak een logo met de hoofdkleur, steunkleur en eventuele grijstinten, plaats deze in de header
  • vertel wat je doet in 5 woorden, plaats deze slogan in de buurt van je logo.
  • verwijder de sidebars op je landingspagina’s (de converters)
  • verwijder de menubalk en de footer  op je converters
  • een duidelijke tekstkop en een duidelijke tekst. Gebruik vinkjes  voor je lijsten.

4. Onderzoek / Bewijsmateriaal

In deze stap ga je bewijsmateriaal verzamelen waarmee je zonder op te scheppen aantoont dat iemand voor jou moet kiezen. Vergelijk je bedrijf met je concurrenten en maak een overzichtelijke tabel van vergelijkbare feiten. Deze feiten kunnen zijn:

  • prijs
  • product
  • aantal reviews
  • verzendkosten
  • verzendmethoden
  • retourbeleid
  • niet-goed-geld-terug garantie
  • resultaat
  • assortiment grootte

5. Retargeting via Facebook Ads en Instagram Ads

Zodra een bezoeker op je landingspagina komt, dan zal een deel niet in de gelegenheid zijn om op je aanbod in te gaan. De persoon in kwestie zit op het toilet, krijgt pas morgen salaris, is aan het werk. In de avond heeft ie weer tijd om op je aanbod in te gaan. Maar wat was de url ook alweer? Shit, je bent de bezoeker kwijt.

Met retargeting via Facebook Ads, Instagram Ads of Google Adwords kun je mensen opnieuw benaderen met advertenties voor een bepaalde tijd. Dit o.b.v. hun surfgedrag.

6. Sociale community’s

Het opzetten van een sociale community zorgt voor vertrouwen bij potentiële klanten en bij bestaande klanten. Er zijn verschillende methoden om een community op te zetten:

  • Youtube kanaal
  • Facebook groep
  • Custom made community; zoals met Buddify

Ledenclub

Club Forums LeadStart Programma 3. Vertrouwen

  • Dit forum is leeg.
    • Forum
    • Onderwerpen
    • Berichten
    • Laatste bericht
    • Conversie optimalisatie
      Door te werken aan conversie optimalisatie vergroot je de kans dat een potentiële klant van de Vertrouwen fase naar de Verkopen fase gaat en deze laatste fase met succes doorloopt.
    • 0
    • 0
    • Geen onderwerpen

    • Converter
      De Vertrouwen converter zorgt ervoor dat Prospects een Lead worden. Leads zijn mensen die veel interesse hebben om te kopen maar nog niet gekocht hebben.
    • 0
    • 0
    • Geen onderwerpen

    • Design verbeteren
      Door het design van je website professioneler en eenvoudiger te maken, zul je merken dat de conversie toeneemt.
    • 0
    • 0
    • Geen onderwerpen

    • Doelgroepen
      In de Vertrouwen fase richten we de marketing met name op de Leads. Dit zijn mensen die je kennen en jij kent hun (vanwege hun inschrijving via de converter in de Vinden fase).
    • 0
    • 0
    • Geen onderwerpen

    • Keurmerken
      Keurmerken zijn bevorderlijk voor de conversie van je landingspagina's. Een keurmerk bewijst dat de kwaliteit van je aanbod goed is en dat je bedrijf aan bepaalde richtlijnen voldoet.
    • 0
    • 0
    • Geen onderwerpen

    • Klantervaringen
      Potentiële klanten zijn altijd benieuwd wat bestaande klanten ervan vinden. Ze willen geen kat in een zak kopen. Gebruik daarom klantervaringen op je website.
    • 0
    • 0
    • Geen onderwerpen

    • Social proof
      Social proof betekent dat je bedrijf zichzelf op een positieve manier bewezen heeft op social media profielen zoals je Facebook pagina of je Google Mijn Bedrijf pagina.
    • 0
    • 0
    • Geen onderwerpen

    • Videomarketing
      Videomarketing is het toepassen van video's in marketing doeleinden. Video werkt overtuigend en helpt om de boodschap persoonlijk over te brengen.
    • 0
    • 0
    • Geen onderwerpen