4. Verkopen

Theorie

De derde en laatste V van het VVV-Model gaat over verkopen. Dit is waar het écht interessant wordt. Je gaat in deze fase namelijk nieuwe klanten en omzet krijgen. In deze module ga ik je het volgende leren:

  • jouw ideale klant kiezen
  • welke software je kunt gebruiken
  • hoe je gebruikers kunt beheren
  • hoe je bestellingen kunt afhandelen
  • hoe je producten kunt ontwikkelen
  • hoe je voorraden kunt bedienen
  • hoe je betalingen kunt ontvangen
  • landingspagina’s
  • webinars

Opdrachten

1. Kies jouw ideale klant

In de Vinden-fase heb je al een profiel kunnen maken van je Suspects; de mensen uit je ideale doelgroep:

  • op wie richt je jouw bedrijf?
  • op jong of oud of beide?
  • verkoop je goedkope of dure spullen?
  • ben je een lokaal bedrijf, heb je genoeg aan klanten uit de buurt?
  • ben je veel met duurzaamheid bezig?
  • hoe ziet je bedrijf er uit? Groen, blauw, paars, lekker, vies, fris…

Een voorbeeld: Mensen die een elektrische auto rijden of zonnepanelen op het huis hebben, zijn over het algemeen meer bezig met duurzaamheid dan de gemiddelde persoon. Ben je een bedrijf dat duurzame producten verkoopt of zich duurzaam profileert, dan is de kans groot dat je in de smaak valt van deze groep mensen.

Op dit moment is het vooral belangrijk om je te richten op de commerciële aspecten van je doelgroep:

  • vakkennis; richt je je op beginners, gevorderden of experts?
  • budget; richt je je op lage budgetten, middelgrote budgetten of hoge budgetten?

Laat het weten in de Ledenclub!

2. Software die je kunt gebruiken voor verkoop

Als je producten of diensten verkoopt dan raad ik je aan om gebruik te maken van webshop software. Je kunt dus voor fysieke en virtuele producten een webshop gebruiken. Het grote voordeel van een webshop is dat je omzet vrijwel direct op je bankrekening staat. De webshop kun je namelijk via een betaalprovider koppelen aan je bank. Ook kun je gespreide betalingen automatiseren.

Als je op factuur bestellingen ontvangt dan moet je steeds achter je geld aan. Je betaling voor het LeadStart Programma is volledig geautomatiseerd. Als je bestellingen toch op factuur wilt ontvangen, dan kun je werken met een formulier en de factuur handmatig versturen via je boekhoud programma.

Webshop software maakt deel uit van je E-commerce Toolset:

  • Een webshop met Woocommerce, Magento of een ander systeem
  • Een betaalprovider zoals Mollie, Pay.nl of een ander bedrijf
  • Aanvullend: Een boekhoudprogramma, zoals Moneybird

Mijn E-commerce Toolset is als volgt.

  • Ik heb een WordPress website als basis. WordPress is een beheersysteem dat je dient te installeren op je server.
  • Ik gebruik het Pro Theme WordPress thema van Themeco. Maar zoek via Google op ‘free Woocommerce theme’ en je vind tal van gratis thema’s.
  • Ik heb een Woocommerce webshop, deze e-commerce software is gratis te downloaden.
  • Ik heb een Moneybird account voor mijn boekhouding.
  • Ik heb een zakelijke rekening bij Knab.nl. De enige partij samen met Bunq die een koppeling hebben met Moneybird. Zo komen de betalingen van mijn webshop automatisch in de boekhouding.
  • Ik heb Mollie als betaalprovider om betalingen via mijn webshop op mijn Knab bankrekening te krijgen. Mollie is gratis, je betaalt alleen per transactie door je webshop.
  • Ik heb webhosting aangeschaft voor een Woocommerce webshop bij Savvii.
  • Aanvullend: Ik gebruik de plugin Order Status Control om alle orders automatisch op ‘Afgerond’ te zetten zodat de verwerking van bestellingen automatisch gaat. Dit heb je alleen nodig voor digitale producten en diensten.
  • Aanvullend: Ik gebruik de plugin Moneybird / Woocommerce koppeling om orders automatisch in de boekhouding te krijgen.

That’s it! Voor minder dan € 100,- heb je een complete e-commerce omgeving ingericht en ben je klaar om te verkopen! PS. Heb je geen trek in al die website bezigheden? Start met mijn software Buddify.

3. Gebruikers bedienen van je webshop

Nieuwe en bestaande klanten kun je zien als gebruikers van je webshop. Als je gebruikt maakt van Woocommerce of Magento dan worden deze gebruikers automatisch als klant geregistreerd.

Naast klanten kun je diverse rollen aanbrengen voor beheerders:

  • developer (beheert techniek / backend)
  • superadmin (beheert plugins, etc.)
  • admin (beheert webshop admin)
  • shop manager
  • vertaler
  • productmanager

4. Hoe je bestellingen kunt afhandelen

De meeste webshop systemen kennen verschillende bestelstatussen:

  1. Betaling in afwachting; bij overboekingen
  2. In behandeling; betaling ontvangen, order wordt bij elkaar gezocht
  3. Verzonden; order is bij elkaar gezocht, pakbon is geprint en verstuurd
  4. Compleet; order is afgevinkt als verzonden, pakket is onderweg
  5. Gesloten; order kan ontvangen of geannuleerd zijn
  6. Geannuleerd; klant heeft bestelling tussentijds geannuleerd
  7. On hold; order wordt gepauzeerd om bepaalde redenen

De eerste 4 stappen zijn bij iedere order van toepassing. De andere stappen hangen af van het verkoopproces.

5. Hoe je producten kunt ontwikkelen

 

6. Hoe je voorraden kunt bedienen

7. Hoe je betalingen kunt ontvangen

8. Landingspagina’s

Ledenclub

Club Forums LeadStart Programma 4. Verkopen

  • Dit forum is leeg.